Friday, November 15, 2013

The Study of the Splitting Fist in Xingyi (形意劈拳學) from The Study of Xing Yi Quan (形意拳學) O Estudo do Punho que Parte (形意劈拳學) do Estudo do Xíngyì Quán (形意拳學)

形意劈拳學

劈拳者,屬金,是一氣之起落也。前四節三體重生萬笺張,三體總是陰陽相合。陰陽相合,總是上下內外合為一氣。故其形象太極,是三體合一,是氣之靜也。氣以動而生物。其名為橫,橫屬土,土生萬物,故內包四德。按其五行循環之數,是土生金也。故先練習劈拳。劈拳者,是氣之起落上下運用之,有劈物之意,故於五行之理屬金,其形象斧,在腹內則屬肺,在拳中即為劈。其勁順,則肺氣和;其勁謬,則肺氣乖。夫人以氣為生,氣和則體壯,氣乖則體弱,體弱必病生,而拳亦必不通矣。故學者不可不先務也。

孫祿堂
"The splitting fist is classified with the element Metal and contains the rise and fall of the unified Qi. The former four sections (of the book) explain how San Ti is generated and creates the ten thousand things, San Ti always conforms to the Yin-Yang. To conform with the Yin-Yang means that the high and low, the internal and external always combine in the unified Qi. Therefore it looks like Taiji, Santi is unified and the Qi is at rest. Life is created by the movement of Qi. This is called crossing, which is affiliated to earth. Earth gives birth to everything, within crossing there are the four virtues. According to the circulation of the five elements (Wu Xing), earth produces metal. This is the reason the first practice is the splitting fist. The qi of the splitting fist is to rise and fall, to put the high and low into use, there is the idea of a chopping object. In the the five elements (Wu Xing) system it is affiliated with metal, its image is an axe, it belongs to the lungs in the human body, in boxing it is defined as splitting. If the splitting fist energy flows naturally, there will be harmonius Qi in the lungs. If its energy is mixed-up, there will be perverse Qi in the lungs. Qi is the basis of life of the human body. From harmonious Qi follows a strong body, from perverse Qi debilitates the body. Debility necessarily generates illness and boxing will necessarily be blocked. Therefore the student should not study any other topic before (the splitting fist)."

From the book The Study of Xing Yiquan (形意拳學), by Sūn Lùtáng (孫祿堂), based on the translation by Albert Liu and Dan Miller.
"O punho que parte é classificado com o elemento Metal e contém a ascensão e descida do Qi unificado. As primeiras quatro seções (do livro) explicam como o San Ti é gerado e como a partir dele são criadas os dez mil seres. O San Ti sempre está em conformidade com o Yin-Yang. Estar conforme com o Yin-Yang significa que o alto e o abaixo, o interno e o externo estão sempre combinados no Qi unificado. Assim é criada a aparência do Taiji, o Santi é unificado e o Qi está em repouso. A vida é criada pelo movimento do Qi. A isso se dá o nome de Cruzar, que é afiliado ao elemento Terra. A terra dá vida à tudo, no interior do Cruzar estão as quatro virtudes. De acordo com a circulação dos cinco elementos (Wu Xing), a Terra produz o Metal. Esta é a razão pela qual a primeira prática é o Punho que Parte. O Qi do Punho que Parte é subir e descer, colocar em prática o acima e o baixo, existe a idéia de um objeto cortante. No sistema dos cinco elementos (Wu Xing) ele é afiliado com o elemento Metal, a sua imagem um machado, é relacionado aos pulmões no corpo humano, na artes marciais é definido como partir (ou dividir). Se a energia de partir flui naturalmente, o Qi dos pulmões estará em harmonia. Se a energia está desorganisada, o Qi dos pulmões será prejudicial. Qi é a base da vida do corpo humano. Do Qi em harmonia resulta um corpo forte, o Qi prejudicial debilita o corpo. Debilidade gera doença, e a capacidade de boxear será necessariamente bloqueada. Em consequência, o praticance não deve estudar nenhum outro tópico antes (do Punho que Parte)."

Do livro O Estudo do Xíngyì Quán (形意拳學), de Sūn Lùtáng (孫祿堂), baseado na tradução de Albert Liu e Dan Miller.

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